tisdag 24 mars 2009

Chokladfudgekaka... Mums...

(Bild tagen ur boken.)

Här kommer ett recept på en
Chokladfudgekaka

Krämig och helt underbar ca 10 bitar.

Botten:
150 g smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1msk kallt kaffe
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver

Fudge:
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad, gärna 70%
75 g smör rumstempererat.

Garnering:
1 msk kakao

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet, sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
Häll smeten i en smord form med löstaggar kant, cirka 24 cm i diameter. Grädde i mitten av ugnen cirka 20 minuter. Låt kakan svalna i formen.

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning i några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna. Pudra över kakao.

Tips! Servera med en klick lättvispad grädde, glass och färska bär eller en fräsch och syrlig fruktsallad.

Lycka till och smakligt fika
Goa kramar
Ina

7 kommentarer:

  1. Mums !! Ser inte dumt ut !Kramar Susanne / den gamla skolan

    SvaraRadera
  2. Åhh herregud vad det där såg mumsigt ut!! Kanske blir till o baka lite i helgen i NYA huset:-) Ha det gott! Tack för alla fina kommentarer hos mig, det värmer! Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Nämen åhhh...så sitter jag här och inte kan smaka.:-) Kram

    SvaraRadera
  4. Hej vännen och tack snälla för din omtanke inne hos mig. Är nyss hemkommen från lassa med en nyopererad fot som värker som attan. Frakturen visade sig vara allvarligare än de först trodde. Bruten på tre ställen.

    Vilken läckerbit du frestar med...och jag som är låst vid sängläge...

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  5. Ser ju supergott ut! Det receptet ska jag spara chokladälskare som jag är :-)kram Eva.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag har varit här och kikat, och nu är jag så sugen på något sött!:)

    Camilla

    SvaraRadera
  7. Åh farligt gott det ser ut,älskar choklad i alla former.Det där receptet måste jag pröva.
    Kram Anneli

    SvaraRadera