tisdag 9 juni 2009

Något gott till kaffet...


CHOKLADTRYFFLAR

Det godaste av det goda.
ca 20 stycken

200 g mörk choklad
50 g mjölkchoklad
1 dl grädde
1/2 msk Nescafé
1 tsk honung
50 g mörk choklad att rulla i
1/2-1 dl siktad kakao.

Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde, kaffepulver och honung. Häll den varma blandningen över chokladen och rör till en jämn tryffel. Häll upp tryffeln i en bunke låt den svalna. Plasta in bunken och ställ in den i kylen över natten så att chokladen hinner stelna.

Ta fram tryffeln och ta ut lagom stora bitar med hjälp av en sked coh rulla bitarna till bollar. Om tryffeln är för hård, sätt in den hastigt i mikron, eller låt den stå i rumstemperatur ett tag.

Smält chokladen och lägg en klick choklad i handflatan. Rulla hastigt varje kula i chokladen och sedan i kakao så att det bildas ett tunt skal runt tryffeln. Förvara tryfflarna i en tät burk i kylen.

LYCKA TILL

Goa kramar
Ina

14 kommentarer:

  1. skulle inte vara så dumt med en sådan och en kopp kaffe mums.
    Kram Maj-lis

    SvaraRadera
  2. Mmmmm så gott det låter. Tack för receptet.
    Ha det så gott!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Mmmmmmm, vad du frestar, låter supergott. Får kanske göra dessa till midsommar. Tusen tack för receptet.
    Ha de gott
    Kramiz Britt

    SvaraRadera
  4. MMMMUUUUMMMSSS vad gott.1000 tack för receptet .Ha en skön onsdag kramiz ~~~~~RITA~~~~~.

    SvaraRadera
  5. Låter smaskigt! Lycka till på utlottningen inne hos mig! Hälsa familjen!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Hjälp! Hur ska jag kunna somna utan att smaka dessa läckerheter?!? Snålvattnet har bildat en stor pöl på skrivbordet;-) Ha det bra, kram Eva.

    SvaraRadera
  7. Receptet noterat...skall nog göras till midsommar :-)

    Ha det gott hela familjen!!

    SvaraRadera
  8. Åh mums!! Nu fick jag nostalgikänslor för när jag och min ma gifte oss för 6 år sedan så hade vi bland annat bauta versioner av dessa till efterrätt, och de är ju så mumsiga! Kram Petra

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! jag ska bjuda på fika på jobbet nästa fredag när jag fyller år så ditt recept ska jag prova! Ha det så gott! kram Maria

    SvaraRadera
  10. De där verkade vara farligt goda...
    Hoppas du får en fin helg!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  11. Hej hej!

    Vilken härlig minisemester ni verkar ha haft och vilka hurtbullar ni är! :) Jo jag blev riktigt nöjd över min sockerlåda men det återstår ju och se om jag verkligen får några tomater.

    Recepter låter ju helt makaläst gott, jag är svag för choklad!

    Ha en fin helg fina du! Kram

    SvaraRadera
  12. ..sååå gott det såg ut. Fast först hade jag solen i ögonen när jag tittade så jag trodde det var jordgubbar! också mmmm

    Trevlig helg!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  13. dem ser jättegoda ut, ska nog testa detta ,tack för receptet
    kramis Jeanette

    SvaraRadera
  14. Det lät gott, och såg gott ut!!!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera