fredag 17 juli 2009

Såååå juvligt gott...

Hej Vänner!

Hoppas att ni har det bra där ni är i detta vackra vädret vi har. Vi har soligt och skapligt varmt, vi kan vara ute i kortärmat och shorts igen. I går hade vi världens åskväder och det var mindre roligt, vi var strömlösa en stund på dagen men det gick bra, hade precis ordnat lunchen åt sonen och mig så vi satt och myste tillsammans med regnet smattrande mot fönsterbrädan. Men idag är det en ny dag och solen är underbar vi har några små moln och varmt. Undrar vad det är för väder i morgon... Nä slut skrivet om vädret.. Vi får besöka av några vänner från Umeå i helgen igen så tänkte bjuda på något gått. Här kommer receptet, som går att förbereda dagen innan... det är väldigt lätt att göra...

Vit chokladmousse
4 portioner

100g vit choklad
2 1/2 dl vispgrädde

Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och låt den stå ett par minuter och svalna något. Häll grädden över chokladen och rör tills den smält. Täck med plastfolie och ställ i kylen över natten.

Ta fram bunken, vispa moussen med elvisp ock fyll upp i portionsglas eller skålar. Servera gärna med ett krispigt mandelflarn och färska jordgubbar, syrliga vinbär, hallon eller god hallonsås.

Hallonsås! Mixa coh passera hallon, söta med florsocker eller sockerlag. Ta cirka 2 msk florsocker eller sockerlag till 4 dl hallonpuré.

Här kommer ett enormt gott recept som går att förbereda dagen innan...

Hoppas att ni får en trevlig helg med loppisar, auktioner, pyssel, trädgårdsarbete och goa gemenskaper. Jag kommer att göra ett litet inläggs uppehåll, ska ängna mig till lite andra saker framöver som tar min tid, men ni får se bilder fram över.


Kolla gärna in min SMYCKESBLOGG och tävlingen som pågår till den 19/7 kl 12.00
Många goa kramar

13 kommentarer:

  1. Grattis och väl kämpat med simningen, du är så söt i din fina badmössa. Detta recept på vit choklad mousse ska jag genast skriva ut, ha en trevlig helg! Kram Eva.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Nu äntligen kan jag läsa och kommentera din blogg. Vår dator där hemma slänger ut mig så fort jag kommer in på din blogg. Det poppar upp en error-ruta och sedan försvinner allt. Samma sak händer med Anettes blogg och även ibland min syster Lindas blogg. Jätte trist! Nu sitter jag vid min svärmors dator och lyckas äntligen komma in här utan at bli utslängd.

    Jag som har velat gratulera dig för en väl genomförd Tjejklassiker :o) GRATTIS! Vad duktig du är!

    Får passa på att önska er en skön sommar och semester också nu när jag kan. Må så gott och sköt om er!

    Kram Lovisa

    SvaraRadera
  3. Men oj va gott det där ser ut,man blir riktigt sugen.
    kram på dig o ha det så gott
    ninni

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt gott ut. Måste pröva ditt recept.
    Ha det så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Håller med dig...slutskrivet om vädret!
    Jättemysig blogg du har!
    Min dotter heter INA som du!

    Återkommer mer än gärna!

    SvaraRadera
  6. Åh gott ser det ut!
    Ska jag absolut prova!

    Ha en fin ny vecka & goa kramen!

    SvaraRadera
  7. Tack för det! Låter jättegott!
    Kramar Agnetha

    SvaraRadera
  8. Låter jättegott och smidigt! Måste jag prova! Kram och ha en skön helg/ Maria

    SvaraRadera
  9. Vill bara kika in och tacka så hemskt mycket för det vackra smycket som Nettan överlämnade i går kväll. Superfint, du är verligen jätteduktig! Tack snälla goa du! Börjar känna lite åldersnoja men med så här fina födelsedagspresenter ska jag nog fortsätta fylla år ett tag till =0)
    Kram Linda (hälsa familjen! Jag såg nog D:s lilla inblandning i smyckespåsen också=0), mycket proffsigt!)

    SvaraRadera
  10. Men oj, vad gott.... Är så svag för vit choklad. Fin bild! Ha det gott!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  11. Hejsan Ina!
    Grattis till ett genomfört Vansbrosim och en slutförd tjejklassiker. Verkligen imponerande, önskar att jag hade den karaktären att utföra något liknande.

    Vilka mysiga recept du bjuder på. Ska defintivt prova hallonsåsen.
    Ha det så gott.
    Kram Ida

    SvaraRadera
  12. mmmmmmums, det var gott, chokladmoussen, väldigt enkelt recept, men o så gott, ska nog prova med mörk choklad nästa gång =)
    smaskiga hälsningar från Annika, kusinvitamin i Uppsala

    SvaraRadera
  13. Ser gott ut, det ska jag prova.
    Kram Britta

    SvaraRadera