onsdag 22 april 2009

Äppelträdet...

Kära vänner!

Här har det varit rena sommarvädret i dag sol och varmt. Men jag har blivit lite förkyld och det är mindre roligt. Längtar lite till helgen då man får sovmorgon och får vara hemma och pyssla lite.

Funderar på våran trädgård. Den ger mig en huvudbry, med både spänning och avsky. Jag drömmer om en perfekt härlig lummig trädgård med beschåer, stora stenar, äppelträd, staket, uppbyggda etapper... plommon träd, altan och en GRÖN gräsmatta och inte en grön mossmatta. Ja, det finns mycket jag skulle vilja göra med våran trädgård. I går så hittade jag våran trädgårdsritning som förra ägaren hade gjort och hennes drömmar om denna trädgård. Jag kommer nog att förverkliga en del av den. Kom på att jag kanske ska göra en (plan)ritning och utgå från den så man har planerat den lite så man inte behöver plantera om äppelträdet. Vi har ett äppelträd som förra ägaren hade satt för nära huset och som inte växer något så det måste vi ta bort. + ta bort ett gammalt äppelträd det är lite tråkigt och väldigt gammalt.... Men jag hoppas att det en dag ska bli en fin trädgård.

Ha en trevlig torsdag och goa kramar
Ina

14 kommentarer:

  1. Ja trädgården kan man grubbla massor över verkligen, som tur är går det mesta att flytta, även träd. Vi flyttade på päronträdet när vi flyttade hit, det var ca 5 år gammalt men det tog sig och blommar så vackert på våren. Må så gott och krama om familjen! Kram Linda

    SvaraRadera
  2. När vi byggde huset diskutterade jag med en på min favoritplantskola och lät dom göra en ritning utifrån vad jag vill med min trädgård. Så nu kan jag steg för steg förverkliga det. Utan ritning blir det svårt att få en bra stomme tänkte jag. Du kommer säkert att få en ljuvlig trädgård! Kramis Cilla

    SvaraRadera
  3. Ja du har helt rätt. Vi tänker oxå göra en ritning för nu gör man mycket lite här och lite där. Bättre att ha något att utgå ifrån.

    Rasmus bleb dålig idag igen.. ska försöka komma till doktorn igen.

    Nett

    SvaraRadera
  4. Om jag hade en ritning skulle jag aldrig kunna följa den, för min trädgård förändrar jag hela tiden. Jag sätter växter och buskar, som efter några år står för tätt eller blir för stora eller så tycker jag att de nog skulle göra sig bättre på någon annan plats i trädgården. Då planterar jag om, sågar ner osv. Jag kan säga att det är inte lätt att vara växt i min trädgård.
    Ha det så bra!
    KRAMAR

    SvaraRadera
  5. Låter som att det kan bli en riktigt ljuvlig trädgård hos dig,med de planerna.
    Vårat äppelträd får en massa frukt och goda är de om man bara hinner plocka dem,de ramlar ner.
    Kan det bero på små äppeltjuvar kanske,hi,hi.
    Vi brukar säga till grannbarnen att ta ett äpple med sig på morgonen när de går till skolan.Uppskattat.
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  6. hoppas din förkylning släpper snart, smyckena kom idag, och om du visste vad jag är glad för dessa, såååå fina dem var, det kommer nog bli beställningar på dem,när bekanta får se mig i så fint ;))
    tack ännu en gång
    kramis

    SvaraRadera
  7. Vad svårt att planera en trädgård.. Vi pratade eller drömde ;) om att vi skull vilja bygga ett nytt hus men sen kom vi på att när allt det var klart då ska man lyckas med en trädgård oxå.. Fast jag kan tänka mig att det kan vara roligt om man ska ändra lite och fixa allt eftersom. Tänk att stå med 1000kvm jord..

    Kul att ha egna äpplen! Gott oxå ;)
    Ha en bra kväll!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  8. Ja planera trädgård är inte alltid lätt. Lycka till Kram

    SvaraRadera
  9. Det låter som du behöver vila lite, sköt om dig och förkylningen. Trädgården står kvar, och visst är det kul att drömma om hur det skulle kunna se ut. Ha det bra, kram Eva.

    SvaraRadera
  10. Tack för dina goa ord , hos mig ! Det värmer oerhört !! Hoppas du får en skön helg , och krya på dig ! Kramar Susanne / den gamla skolan

    SvaraRadera
  11. Härligt att få strosa i trädgården. Själv har jag ingen perfekt sådan. Ja, vi sköter den, men den är lite naturvara.:-) Kramis

    SvaraRadera
  12. Hihi yngsta dottern är fortfarande sju, hon fick bara följa med för ingen vuxen var hemma. Ha en trevlig helg, kram Eva.

    SvaraRadera
  13. Hej Ina!

    Jaa, jag drömmer också om en underbar trädgård. Nu bor ju inte vi i den bästa växt zonen. Och dessutom har vi ju haft vårt torp som sommar bostad i alla år och därför har vi inte lagt så mycket krut på trädgården. Den ska ju skötas om för att vara vacker. Men nu när vi har flyttat hit så känner jag hur lusten kommit...

    Önskar dig en fin helg

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  14. Det är svårt med trädgård, tycker jag, men det är också väldans roligt att planera hur den ska se ut. Det kommer nog bli fint till slut. Hoppas du får en skön helg. Sitt i solen och drick mycket vatten så kanske förkylningen blir bättre. Ha det gott!
    Kram Katarina

    SvaraRadera